Jak odżywianie wpływa na układ krwionośny?

0
1018

Wszyscy wiemy o tym, że odżywianie ma ogromny wpływ na samopoczucie. Właściwa dieta gwarantuje ładny wygląd skóry i zapobiega przybieraniu na wadze. Jak jednak odżywianie oddziałuje na naszą krew? Czy trzeba stosować specjalne menu w schorzeniach układu krążenia?

Dieta a choroby serca i krwi

Choroby serca w dużej mierze biorą się ze złego trybu życia. Jeśli twój jadłospis składa się z dużej ilości czerwonego mięsa, tłuszczów zwierzęcych, soli lub słodyczy, zwiększasz ryzyko pojawienia się miażdżycy lub zawału. Zła dieta bardzo przyczynia się także do podniesienia ciśnienia krwi oraz wzrostu poziomu cholesterolu. Choroby układu krążenia dotykają przede wszystkim osób walczących z nadwagą lub otyłością!

Układ krwionośny i tłuszcze

Podstawową zasadą diety we wszelakich chorobach układu krążenia jest ograniczenie spożywania nasyconych tłuszczów NKT i wprowadzenie do menu jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Najlepiej, jeśli zrezygnujesz z tłuszczów zwierzęcych i zaczniesz używać oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego. Bardzo ważne dla serca i układu krwionośnego są kwasy omega-6 i omega-3. Pierwsze znajdziesz m.in. w oleju sojowym i słonecznikowym, doskonałym źródłem drugich są ryby morskie. Omijaj szerokim łukiem potrawy smażone i pieczone w tradycyjny sposób. Zdecydowanie lepsze są lekkostrawne dania przygotowane dzięki gotowaniu (w wodzie lub na parze), duszeniu lub pieczeniu w pergaminie. Do swojego jadłospisu wprowadź także orzechy, migdały i żółtka jaj.

Co musisz wykluczyć z diety?

Postaraj się jak najrzadziej korzystać z soli. Pamiętaj, że duża ilość tego składnika znajduje się także w mieszankach przypraw! Zminimalizuj również słone przekąski oraz produkty instant. Nie jedz zbyt dużo żółtego sera. Musisz także zrezygnować ze słodyczy pod każdą postacią – nie zapominaj że dużym źródłem cukrów prostych są słodzone soki i słodkie napoje gazowane. Na serce źle działają także używki. Jeśli chcesz, by twój układ krążenia działał jak najlepiej, musisz rzucić palenie i ograniczyć do minimum alkohol. Możesz pozwolić sobie dziennie tylko na lampkę czerwonego wina, ponieważ zawiera ono polifenole – antyutleniacze, które mają korzystny wpływ na serce i krew.

Co lubi układ krwionośny?

W twojej diecie powinno znaleźć się sporo antyoksydantów. Znajdziesz je przede wszystkim w warzywach i roślinach strączkowych. Przeciwutleniacze unieszkodliwiają wolne rodniki, które są odpowiedzialne za rozkład naczyń krwionośnych i błon komórkowych oraz przyczyniają się do powstawania miażdżycy. Spożywanie antyoksydantów ma więc wpływ na obniżenie ryzyka udaru, zawału lub choroby niedokrwiennej. Pamiętaj również o węglowodanach złożonych (czyli takich, które wolno się wchłaniają). Postaw także na produkty pełnoziarniste, błonnik i probiotyki. Włącz do menu cebulę i czosnek, ponieważ działają one przeciwzakrzepowo. Pamiętaj także o uzupełnianiu potasu i magnezu. Spożywaj produkty mleczne – kwas mlekowy zawiera składniki, które pozwalają na absorbowanie nadmiaru cholesterolu.

Ćwiczenia a układ krwionośny

Żeby utrzymać dobrą wagę i kondycję, niezbędny jest wysiłek fizyczny. Pamiętajmy, że bez odpowiedniej dozy ruchu nie jest możliwe uzyskanie prawidłowego metabolizmu. Ruch sprzyja obniżeniu ryzyka występowania chorób układu krążenia, pomaga walczyć z już rozwiniętą chorobą wieńcową i nadciśnieniem tętniczym. Pozwala także na zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Chorzy przed rozpoczęciem treningów powinni jednak skonsultować się z lekarzem. Szczególnie dotyczy to osób, które cierpią z powodu zaburzeń rytmu serca.