Ciąża a bezsenność – czyli jak się dobrze wysypiać?

0
969

Zanim maluszek pojawi się na świecie, przyszłe mamy i tatusiowie powinni korzystać z wolnego czasu i długo się wysypiać – niestety kobiety w trzecim trymestrze ciąży często narzekają na bezsenność. Spowodowana jest ona nie tylko zmianami hormonalnymi, ale przede wszystkim bólem kręgosłupa, rosnącym brzuchem, który nie pozwala znaleźć na łóżku wygodnej pozycji, jak też skurczami łydek oraz potrzebą częstego oddawania moczu w wyniku nacisku macicy na pęcherz moczowy. Powodów jest wiele – ale jakie są sposoby, aby nieco złagodzić te dolegliwości i lepiej się wysypiać?

Ciąża i bezsenność – czym spowodowana?

Kobiety zawsze mają trudniej – najpierw mdłości i zaparcia, potem bezsenność pod koniec ciąży, a później poród i znów bezsenność z powodu częstego budzenia się dziecka w nocy. Oczywiście panowie pomagają jak mogą – ale ciąży za swoje kobiety nie przenoszą. Dlatego też wszelkimi sposobami należy starać się niwelować przykre dolegliwości, by móc w pełni cieszyć się miesiącami noszenia pod sercem rozwijającego się maluszka.

Zasypianie w ciąży utrudniają: krótki oddech, spowodowany naciskiem macicy na przeponę, jak też bolesne ruchy sporego już dziecka – które jest szczególnie aktywne właśnie wtedy, gdy jego mama pragnie zasnąć. Wszystko dlatego, że jej aktywność w czasie dnia sprawia, iż dziecko czuje się komfortowo i jest łagodnie kołysane. Jednak gdy się kładzie, w dziecku wzrasta niepokój i zaczyna harcować. Do tego dochodzą skurcze mięśni, nacisk na pęcherz, a także lęk przed porodem. Widać zatem, że bezsenność w ciąży spowodowana jest nie tylko fizycznymi dolegliwościami, ale również zaniepokojoną psychiką. Zadbać trzeba o jedno i drugie – o swoje ciało oraz duszę. W jaki sposób?

Ciąża – sposoby na bezsenność

Problemy z zasypianiem w ciąży będą mniejsze, jeśli znajdziemy odpowiednią pozycję do snu. Najlepiej ułożyć się na lewym boku, a między nogi włożyć poduszkę – w ten sposób usprawnimy krążenie oraz pracę nerek, co z pewnością wpłynie na komfort snu. Jednak już przed położeniem się do łóżka należy myśleć o ewentualnych, późniejszych konsekwencjach naszych poczynań – ostatni posiłek należy zjeść na 2–3 godziny przed pójściem spać, a także nie pić zbyt dużej ilości wody, żeby nie musieć wstawać w nocy. Najlepiej wypić trochę czegoś uspokajającego – jak melisa, a przed samym udaniem się do sypialni, pójść jeszcze do toalety – i dokładnie opróżnić pęcherz. Warto odchylić się nieco do tyłu, podtrzymując brzuch; wówczas nacisk na pęcherz będzie nieco mniejszy i łatwiej będzie opróżnić go do końca.

Aby nie budziły nas skurcze, warto spożywać odpowiednie produkty oraz suplementy diety – bogate w magnez, wapń i witaminy z grupy B. Aby dziecko było spokojniejsze, można pomasować brzuch przed snem – aby powoli się uspokoiło. Tuż przed snem warto też przewietrzyć sypialnię, a w ciągu dnia odbyć przynajmniej jeden, 20-minutowy spacer, aby się dotlenić. Spokojna muzyka, kubek mleka, zapach lawendy, dobra książka – korzystajmy ze wszystkiego, co nas uspokaja. W ten sposób będzie łatwiej zasnąć, a sen w ciąży jest bardzo potrzebny. Około 8–10 godzin to optymalna ilość, która zadba o zdrowie matki i dziecka. Jeśli kobieta boi się porodu, warto aby porozmawiała o tym z partnerem, koleżankami, bądź nawet terapeutą – ciąża to ważny okres, który nie może być (niestety) pozbawiony nerwów, ale nie może być również przesycony stresem, gdyż źle to wpływa na wszystkich. Spokojna rozmowa i kurs w szkole rodzenia pomogą skutecznie z nim walczyć.