5 sprawdzonych metod na chrapanie

0
1025

Nocny odpoczynek jest dla nas bardzo istotny, bo pozwala prawidłowo funkcjonować w ciągu następnego dnia. Co jednak w sytuacji, gdy nasz partner strasznie chrapie albo to my budzimy wszystkich w domu, nie pozwalając im powtórnie zasnąć? W takim wypadku warto sprawdzić, które domowe sposoby na chrapanie będą odpowiednie w naszej sytuacji. Chrapanie ma to do siebie, że jest niezwykle uciążliwe przede wszystkim dla otoczenia – sam chrapiący często nie zdaje sobie z niego sprawy. Prowadzi to do zaburzeń snu, które na dłuższą metę wpływają negatywnie na kondycję psychiczną i nastrój domowników, wywołując spięcia i niepotrzebne kłótnie. Wiele par decyduje się spać osobno z uwagi na chrapiącego partnera, ale jeszcze więcej w końcu myśli o rozstaniu czy rozwodzie! Tymczasem istnieją naturalne sposoby na chrapanie, które mogą nieco zmniejszyć skalę tego problemu.

1. Zmień styl życia i dietę

Lekarze przekonują, że chrapanie jest uwarunkowane naszą dietą, sposobem życia oraz wagą ciała. Najwięcej chrapią osoby otyłe, dlatego wskazane jest zrzucenie zbędnych kilogramów – i to nie tylko z powodu chrapania, ale też dla zdrowia układu krwionośnego oraz w celu odciążenia serca. Dobrze jest uprawiać aktywność fizyczną, najlepiej w formie dotleniającej ciało, co zapobiegnie zwiększonemu chrapaniu. Najprostsze sposoby na chrapanie są zwykle najskuteczniejsze, dlatego warto też zdrowo się odżywiać: nie spożywać zbyt dużych posiłków naraz, zrezygnować z dużych ilości kawy czy herbaty na rzecz wody oraz nie jeść niczego tuż przed spaniem.

2. Rzuć używki

Nie ma właściwie używek, które pozytywnie wpływałyby na problem chrapania. Wszystkie domowe sposoby na chrapanie opierają się przede wszystkim na rzuceniu palenia, które negatywnie wpływa nie tylko na zatkanie dróg oddechowych, ale także na ich mięśnie, które zaczynają być coraz luźniejsze. Również alkohol nie jest wskazany, zwłaszcza przed snem – może rozluźniać mięśnie i podnosić ciśnienie, co negatywnie wpływa na problem chrapania.

3. Ułóż się wygodnie

Dwie istotne sprawy pozwolą poradzić sobie z chrapaniem: wygodne ułożenie z poduszką oraz odpowiednia pozycja snu. Najbardziej naturalne sposoby na chrapanie obejmują po prostu zmianę pozycji. Najwięcej chrapią osoby, które często śpią na plecach, co jest winą rozluźnionego języka zatykającego ujście powietrza z gardła. Z tego powodu o wiele lepiej jest spać na boku bądź na brzuchu. Szturchnięcie partnera, który chrapie, aby zmienił pozycję, zazwyczaj pozwoli nam spędzić resztę nocy w ciszy. W parze z wygodną pozycją idzie dobrze dobrana poduszka – niezbyt płaska, ale też nie za bardzo wysoka. Świetnie sprawdzają się poduszki ortopedyczne, które dają wsparcie dla karku oraz głowy, dopasowując się do jej kształtu.

4. Zadbaj o higienę snu

Najlepiej sypialnię wykorzystywać głównie do spania, dlatego wynieś z niej telewizor – nie jest tam do niczego potrzebny. Przed snem wywietrz porządnie pokój, regularnie zmieniaj również i wietrz pościel. Zadbaj o to, aby powietrze nie było zbyt suche – to osusza śluzówki i powoduje chrapanie. Jeśli to ty chrapiesz, postaraj się spać regularnie przez przynajmniej 8 godzin – tak, aby wstawać wyspaną. To sprawi, że oddech będzie bardziej regularny i problem chrapania zniknie. Zamiast stosować leki nasenne, które często powodują chrapanie rozluźniając mięśnie, zdecyduj się na naturalne sposoby przywoływania snu.

5. Odwiedź lekarza

Jeśli naturalne sposoby na chrapanie nie pomogą, najlepiej odwiedź lekarza. Być może przyczyną chrapania jest po prostu infekcja, która zatyka drogi oddechowe? Chrapanie może być również spowodowane infekcją zatok, problemem z krzywą przegrodą nosową, przerośniętymi migdałkami bądź innymi schorzeniami, które da się wyeliminować zabiegiem. Pomóc tutaj może laryngolog.