Co jeść, by mieć zdrowe zęby?

0
756

Jedzenie to rozkosz smaku, przysłowiowa poezja dla podniebienia, aczkolwiek niekoniecznie dla naszych zębów. Nieodpowiednia dieta w połączeniu z nieprawidłową higieną jamy ustnej to najkrótszą droga do chorób zębów i przyzębia, w tym parodontozy oraz próchnicy. Co jeść, aby zachować zdrowe zęby?

Wapń, tłuszcz i witaminy

Nasze zęby, podobnie jak cały organizm, potrzebują odpowiednich wartości odżywczych. Najważniejszy jest wapń, tłuszcze oraz witaminy. Warto podkreślić, że wiele produktów korzystnie wpływa na nasze zęby. Przykładem mogą być truskawki, które posiadają właściwości wybielające, marchewka, dzięki której oczyścimy przestrzenie międzyzębowe w sytuacji, gdy nie można skorzystać z tradycyjnej szczoteczki do zębów, natomiast zielona herbata dostarczy znacznej ilości zdrowego fluoru.

Każdy, kto pragnie zachować zdrowe zęby i cieszyć się pięknym uśmiechem, powinien zadbać także o dietę, zwracając szczególną uwagę na witaminy oraz składniki, które ułatwiają ich wchłanianie. Konieczne staje się także ograniczenie cukrów, które stanowią doskonałą pożywkę dla kwasów uszkadzających szkliwo zębów.

Co jeść, by zachować zdrowe zęby?

Wapń to niezbędny składnik zdrowych zębów. Wiadomo, że najwięcej tego pierwiastka znajdziemy w produktach mlecznych, dlatego też warto uwzględnić nabiał w codziennej diecie. Doskonałą propozycją kulinarną jest maślanka, naturalny jogurt i kefir. Warto pamiętać, że niedobór wapnia w wielu przypadkach staje się przyczyną kruchości zębów oraz ich łamliwości i podatności na próchnicę.

Doskonałą alternatywą jest także żółty ser, który optymalnie podnosi pH płytki nazębnej, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia próchnicy i zapalenia dziąseł. Istotną funkcję odgrywają w tej kwestii znajdujące się w żółtym serze substancje stymulujące wytwarzanie śliny. Ponadto w żółtym serze znajdują się difosforany, które znajdują zastosowanie także w produkcji past do zębów.

Ważnym produktem są tłuste ryby morskie, m.in. łosoś i makrela, które dostarczają witaminy D oraz zdrowych kwasów omega-3. Witamina D reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową w organizmie, a tym samym odpowiada za prawidłową mineralizację szkliwa i twardość zębów.

Przed parodontozą ochronią nas natomiast brokuły, w których znajduje się koenzym Q10, odpowiedzialny przede wszystkim za procesy energetyczne, jakie zachodzą w organizmie.

Owoce i warzywa jako substytut pasty do zębów

Bardzo ważną kwestią jest wybór odpowiedniej pasty do zębów oraz dokładne ich szczotkowanie. Godna polecenia jest pasta z dodatkiem oleju kokosowego, który niszczy drobnoustroje odpowiedzialne za wytwarzanie kwasów uszkadzających szkliwo zębów.

Zdarza się jednak, że odczuwamy potrzebę oczyszczenia zębów, nie mając możliwości użycia szczoteczki. W tej sytuacji z pomocą przychodzi marchewka, warzywo bogate w witaminę A, która skutecznie wzmacnia i mineralizuje zęby, a także utrzymuje dziąsła w dobrym stanie. W ekstremalnych sytuacjach możemy potraktować ją jako odpowiednik szczoteczki do zębów.

Właściwości wybielające posiadają natomiast truskawki, choć niepodważalny jest fakt, iż nigdy nie zastąpią zabiegu wykonanego w gabinecie stomatologicznym. Poza właściwościami wybielającymi, truskawki zapobiegają osadzaniu się kamienia nazębnego i niwelują wystąpienie zapalenia jamy ustnej.

Doskonałe właściwości fluoryzujące posiada zielona herbata. Znajdujący się w niej fluor skutecznie walczy z próchnicą, wzmacnia zębinę i szkliwo zębów. Wypijając trzy szklanki zielonej herbaty dziennie, dostarczymy organizmowi odpowiednią dawkę fluoru oraz znaczną ilość polifenoli – substancji posiadających właściwości przeciwbakteryjne.