Sięgnij po pieczarki!

0
617

Pieczarki uwielbiamy przede wszystkim za ich walory smakowe i aromat. Okazuje się jednak, że takie grzyby bardzo pozytywnie wpływają na nasz organizm, pomagają w trawieniu i wspierają układ odpornościowy. Poznaj najważniejsze wartości odżywcze pieczarek!

Żywność funkcjonalna, czyli pieczarki i ich wartości odżywcze

Nie da się ukryć, że zdrowa kuchnia z dnia na dzień staje się coraz popularniejsza. Przykładamy ogromną wagę do tego, co znajduje się na naszych talerzach i staramy się zwykle wybierać produkty, które zawierają wiele cennych dla naszego organizmu związków i witamin. Choć może wydawać się to zaskakujące, do najbardziej wartościowych składników dobrze zbilansowanej diety, czyli tzw. żywności funkcjonalnej, należą również pieczarki. Wartości odżywcze pieczarek są naprawdę wysokie, a popularne grzyby warto na stałe włączyć do swojej codziennej diety.

Jakie wartości odżywcze mają pieczarki?

Choć pieczarki już od dawna goszczą w tradycyjnym jadłospisie polskiej kuchni, zwykle wykorzystywane były jedynie jako smaczny i aromatyczny dodatek do różnych dań. Okazuje się jednak, że pieczarki posiadają ogromne wartości odżywcze i dostarczają dużej ilości cennych dla naszego organizmu składników. W pieczarkach znajduje się wysokie stężenie minerałów, w tym bardzo ważnego fosforu, a także żelaza, miedzi i selenu. Grzyby te to również bogate źródło witamin – szczególnie tych z grupy B (przede wszystkim witaminy B1, B2 i B3) oraz witaminy D, która niezwykle rzadko występuje w warzywach, a jest dla naszego organizmu wyjątkowo ważna.

To jednak nie wszystkie wartości odżywcze pieczarek. Znajdziemy w nich także sporą ilość kwasu foliowego i łatwo przyswajalnego białka, co sprawia, że pieczarki świetnie sprawdzą się jako składnik diety osób odchudzających się lub regularnie uprawiających sport, a także tych, którzy ze swojego jadłospisu całkowicie wykluczyli produkty mięsne.

Pieczarki a zdrowie

Duża zawartość witamin i pierwiastków świetnie wpływa na całą pracę naszego organizmu. Witamina D ma znaczenie przede wszystkim dla kości i zachowania ich dobrej kondycji. Pieczarki poleca się także kobietom w ciąży oraz osobom cierpiącym na anemię – kwas foliowy w nich zawarty skutecznie obniża poziom lipidów, a przy okazji wspiera pracę jelit i całego naszego układu trawiennego. Pieczarki pozytywnie wpływają również na nasz układ immunologiczny, a zawarte w nich składniki odżywcze wspierają jego działanie, co w efekcie przekłada się na obniżenie ryzyka zachorowań na choroby o podłożu wirusowym i bakteryjnym.

Warto dodać, że pieczarki mają również wpływ na hamowanie rozwoju chorób kancerogennych, w tym m.in. nowotworów jelit, żołądka, piersi, a nawet prostaty. Duża zawartość antyoksydantów z kolei wpływa bardzo pozytywnie na obniżenie poziomu wolnych rodników znajdujących się w naszym organizmie.

Jak przygotować pieczarki, aby wartości odżywcze były jak największe?

Tak naprawdę można konsumować nawet surowe pieczarki. Wartości odżywcze pozostaną największe właśnie w tych grzybach, które nie zostały poddane obróbce termicznej. Ich wysokie stężenie będzie jednak także i w tych, które usmażymy, ugotujemy lub udusimy. Świetnie nadają się wtedy jako element sosów, dań głównych, zup, a nawet śniadań – omletów lub jajecznicy.